Taalbeleid
Visie
In ons onderwijs vinden wij leesplezier
en leesmotivatie erg belangrijk. Wij proberen door ontdekkend te leren het
leesplezier zo groot mogelijk te maken. De leerlingen krijgen de ruimte om veel
zelf te ontdekken. Hierbij maken ze gebruik van speelvormen. We gebruiken
methodes om de kern- leerdoelen te halen. Op deze manier heeft het kind aan het
eind van het jaar alle landelijke leerdoelen kunnen behalen die vanuit de
methodes zijn vastgesteld.
De leerlingen leren op een zo natuurlijk mogelijke manier.
De leerlingen leren op een zo natuurlijk mogelijke manier.
Omgeving
In de school hebben wij een rijke
taalomgeving. Wij denken aan spelvormen en de leerlingen leren ontdekkend. Op
deze manier bevorderen wij het leesplezier en de leesmotivatie. Wat wij willen
bereiken dat de leerlingen op een zo een natuurlijke manier leren. Bijvoorbeeld
dat leerlingen boeken lenen bij de bibliotheek. Dit doen zij in het dagelijks
leven ook. Dit willen wij integreren in het onderwijs.
De gemeentelijke bibliotheek is gevestigd
naast onze school. Zo bieden wij de leerlingen een groot en gevarieerd aanbod
aan leesmateriaal. Door het grote aanbod wordt het leesplezier bevorderd.
In de klas willen wij een rijke
leeromgeving op het gebied van taal aanbieden. Dit doen wij door taalposters op
te hangen in de klas. Dit geeft schematisch de taalregels weer.
In onze klassen hebben wij zitzakken. Wij
hebben hiervoor gekozen, omdat wij vinden dat leerlingen ontspannen kunnen
lezen. Deze zitzakken zijn afgeschermd met schotten. De leerlingen kunnen op
deze manier ongestoord lezen. Het leesplezier wordt vergroot door de
comfortabele en rustige omgeving.
Bij de kleuters heeft de school een
letterhoek. De leerlingen komen hierdoor in aanraking met letters en woorden.
Er liggen twee i-Pads in de
kleuterklassen. Hierop staat een programma geïnstalleerd. Op dit programma zien
de leerlingen de tekeningen van een (prenten-)boek en ze kunnen luisteren naar
het verhaal. Ook in de groepen 3 en 4 liggen twee i-Pads klaar. De leerlingen
kunnen de tekst meelezen, terwijl een stem het verhaal vertelt. Dit bevordert
de mondelinge taalontwikkeling en woordenschat. Dit wordt een interactief
(prenten-)boeken genoemd. Leerlingen kunnen op hun eigen niveau werken en lezen.
In de andere groepen liggen ook i-pads klaar.
In de groepen 1 t/m 8 staan er twee
boekenkasten in de klas. Er is ruimte voor de lievelingsboeken van de
leerlingen. Het is voor kinderen leuk om hun lievelingsboek aan iemand te laten
zien en hierover te vertellen. Wij verwachten dan dat de leerlingen enthousiast
worden. In de bovenbouw zal er een ontdekhoek zijn op het gebied van taal.
Activiteiten op taalgebied
In de kleuterklassen zal er aandacht zijn
voor een bepaalde letter. Deze letter wordt dan de “letter van de week”
genoemd. De leerlingen vertellen dan woorden die deze letter bezit. De
leerkracht schrijft deze woorden op, de “letter van de week” in een aparte
kleur. Er wordt gedurende deze week meer aandacht besteedt aan deze letter, ook
in de letterhoek zal het accent meer liggen op deze letter.
In de groepen 3 t/m 8 is er een
voorleeskruk. Leerlingen kunnen een stukje voorlezen wat zij bijzonder vinden
en dit willen delen. Dit kan bijvoorbeeld een stukje zijn uit een boek dat ze
gelezen hebben, maar ook een zelfgemaakt gedichtje.
Omgang
achterstanden en verschillen
Zoals hierboven is beschreven zijn er
I-Pads. Deze kunnen helpen als een leerling een achterstand heeft. De
leerlingen kunnen op hun eigen tempo het boek doorbladeren. Zij kunnen bepalen
of ze het boek alleen willen luisteren of dat zij met de stem willen meelezen.
Zij kunnen een boek uitkiezen van hun eigen niveau. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen werken in de zone van
naaste ontwikkeling. Dit houdt in dat de leerlingen werken op eigen niveau. Er
wordt van uitgegaan wat de leerlingen al kunnen, wij als leerkrachten bieden
dan net een niveau hoger aan.
Bij de kleuters beginnen we al met
voldoende letters en woordenschat aan te bieden. Dit wordt gedaan om te
voorkomen dat de leerlingen, in de hogere groepen, een achterstand oplopen. Wij
verwachten dat een kleuter aan het eind van groep 2 minimaal achttien letters
herkent en kan benoemen. Uit onderzoek is gebleken dat er vroeg begonnen moet
worden aan de woordenschat. Hierdoor krijgen de leerlingen later minder
problemen op het gebied van (begrijpend) lezen.
Vanaf groep 4 maken we gebruik van het ontdekkend leren op het gebied van taal. Leerlingen met een achterstand of die extra uitdaging nodig hebben, op het gebied van taal, krijgen creatieve opdrachten op niveau. Voorbeelden hierbij zijn:
Vanaf groep 4 maken we gebruik van het ontdekkend leren op het gebied van taal. Leerlingen met een achterstand of die extra uitdaging nodig hebben, op het gebied van taal, krijgen creatieve opdrachten op niveau. Voorbeelden hierbij zijn:
·
Boeken op alfabet
zetten. Leerlingen zijn op deze manier bezig met het alfabet en lezen.
·
Boeken top tien
maken. Leerlingen zijn op deze manier bezig om de leukste boeken te selecteren.
·
Je kan leerlingen
ook interviews laten afnemen.
·
In de bovenbouw
kunnen de leerlingen de boeken op moeilijkheidsgraad selecteren. Ze kiezen
bijvoorbeeld uit of het een A of een B boek is.
Op onze
school lopen vrijwilligers rond. Zij helpen leerlingen bij lezen. Deze
vrijwilligers zijn gepensioneerde docenten. Deze vrijwilligers kunnen de
leerlingen met achterstand extra goed helpen. Dit gebeurt twee keer in de week.
Als we dyslexie vermoeden wordt hier gelijk actie ondernomen. Wij zullen dan kijken waar de leerling moeite mee heeft. Als we weten op welk niveau de leerling zit of op welk gebied de leerling problemen heeft, kunnen wij hier extra aandacht aan besteden. Wij kunnen dit doen door extra hulpmiddelen in te zetten. Zo gebruiken wij het RALFI lezen. Naast ondersteunend materiaal op maat en herhalingsoefeningen kunnen wij de leerlingen een aantal hulpmiddelen bieden: Leeslinealen, Daisyspeler of Reading Pen.
Als we dyslexie vermoeden wordt hier gelijk actie ondernomen. Wij zullen dan kijken waar de leerling moeite mee heeft. Als we weten op welk niveau de leerling zit of op welk gebied de leerling problemen heeft, kunnen wij hier extra aandacht aan besteden. Wij kunnen dit doen door extra hulpmiddelen in te zetten. Zo gebruiken wij het RALFI lezen. Naast ondersteunend materiaal op maat en herhalingsoefeningen kunnen wij de leerlingen een aantal hulpmiddelen bieden: Leeslinealen, Daisyspeler of Reading Pen.
In groep 2 wordt er volgens een
risicoscreening bekeken of een leerling problemen heeft op het gebied van taal.
Van groep 3 tot 8 wordt er met een dyslexie protocol gewerkt. Hierover kunt u
meer informatie vinden op de website: expertisecentrumnederlands.nl.
Methodes
Onze school
gebruikt methodes als leidraad. Er wordt gekeken naar de doelen van de les en
de leerkrachten zullen deze les aanpassen zodat het interactief wordt. De
lessen worden taalontwikkelend en de samenwerking is hiervoor goed. Wij hebben
ervoor gekozen dat begrijpend lezen in de zaakvakken terug te laten komen.
In groep 3 leren
de leerlingen het lezen aan. Dit doen ze met de methode “Veilig leren lezen”.
Wij gebruiken de
taalmethode “Taal Actief”, deze methode wordt als leidraad genomen. De methode
heeft vele voordelen. De leerkrachten kunnen bij deze methode veel eigen
inbreng hebben en toepassen. De methode werkt aan de hand van verschillende
differentiatiemogelijkheden. Dit houdt in dat er gedacht wordt aan
verschillende niveau’s. De methode heeft een doorgaande lijn door de groepen 4
t/m 8. De methode geeft de voorkeur aan om te werken in tweetallen en/of
kleinere groepen. Naast deze methode richten wij ons op woordenschat. Dit doen
wij door hier extra tijd aan te besteden. Onze rijke leeromgeving geeft hier de
ruimte toe.
Begrijpend lezen
bieden we vooral aan in de zaakvakken. De strategie, die gebruikt wordt bij
begrijpend lezen, wordt aangeboden aan de hand van de methode “Nieuwsbegrip”.
Deze methode heeft een schema waarbij ze een strategie aanleren en dit herhaalt
zich. Ook maken wij gebruik van “Heeft de koningin ook een huissleutel?”. Dit
zijn boekjes waar eerst een vraag wordt gesteld en de leerlingen moeten deze
vragen beantwoorden. We hebben hiervoor gekozen omdat het leuke toepasselijke
vragen zijn. Deze manier van werken bevordert ook het leesplezier bij
leerlingen. En daarbij komt dat als je de vraag van te voren stelt de
nieuwsgierigheid bij de leerlingen wordt gewekt. Hierdoor wordt lezen geen
verplichting.
Tijd
Tijdsinzet per leerling
De leerlingen hebben elke week ongeveer dertig –
twee keer vijftien – minuten nodig om de leerstof te doorlopen. Wanneer een
leerling extra oefening nodig heeft zal het langer met het programma aan de
slag moeten. Hiervoor worden geen suggesties gegeven.
Taaldomeinen
|
Tijdsbesteding
|
Methode lessen
|
Vier keer in de week, 45 minuten
|
Vrij lezen
|
Vijf keer in de week, 15 minuten
|
Duo lezen
|
Een keer in de week, 30 minuten
|
Begrijpend lezen
|
15 % van de tijd besteden we aan begrijpend lezen
tijdens de zaakvakken.
|
Technisch lezen voor groep 3
|
Vijf keer in de week, 60 minuten
|
Woordenschat
|
Kleuters: Vijf keer in de week, ongeveer 20 minuten
Groep 3: Vijf keer in de week, 15 minuten
Groep 4: Vier keer in de week, 15 minuten
Groep 5 en 6: Drie keer in de week, 15 minuten
Groep 7 en 8: Twee keer in de week, 15 minuten
|
Stellen
|
Één keer in de week, 25 minuten
|
Toetsing
De volgende toetsen worden afgenomen per
schooljaar
- Methode gebonden toetsen
- AVI
- Cito
- DMT
- Nieuwsbegrip toetsen; leesbegrip toetsen en
evt. zelf toegevoegde woordenschattoetsen
Leespromotie
Ongeveer vijf
keer in het jaar maken wij gebruik van een leespromotie.
- Leesontbijt
-
Kinderboekenweek
- Gedichtendag
-
Voorleeswedstrijd
-
Stripvoorleesdag
Leeropbrengsten
Wij verwachten
dat 95 procent de school verlaat met een gemiddeld niveau of hoger.
De leerlingen gaan hier weg met een f1 niveau. Dit is door het ministerie SLO vastgesteld. We gaan hier van uit dat de zorg leerlingen ook het f1 niveau kunnen behalen.
De leerlingen gaan hier weg met een f1 niveau. Dit is door het ministerie SLO vastgesteld. We gaan hier van uit dat de zorg leerlingen ook het f1 niveau kunnen behalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten