In de eerste vergadering hebben we het gehad over welke visies we allemaal apart hebben over wat wij belangrijk vinden in een school. Hieruit kwam dat we best veel meningen gemeen hadden. We hebben de rollen verdeeld en zijn begonnen met het schrijven van de visies. We hebben de naam van de school bedacht en hebben allemaal de test van teamrollen gemaakt. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over wanneer alles klaar moet zijn.
De notulen hiervan:
Teamvergadering 1 visies en onderwijsconcepten 16 mei
2012
Visies leden uit de groep:
Saskia: kleinschalig, wel methodes, jaargroepen, aparte
ruimtes voor hulp, onderwijsassistent
Nicole: jaargroepen, open sfeer, gezelligheid, veilig, wel
methodes
Marianne: kleine klassen, gezelligheid, kleuren,
schooltuinen, talenten van de kinderen, individuele aandacht
Kirsten: kleinschalig, methodelessen, pedagogisch klimaat,
Laura: kleine school, duidelijke regels, individuele
leerling aandacht
Iris: sfeer, methode, talenten benadrukken
Melissa: kleur, veiligheid, kleine school, thema´s
schoolbreed in school zichtbaar, individu
Annemarie: Jaargroepen, groen schoolplein, projecten
Algemeen: projecten maar niet altijd, zoals water. Niet
alleen voor kennis maar ook voor vaardigheden.
Punten voor onze visie:
-
Streven naar zo breed mogelijke vorming op
intellectueel, sociaal, emotioneel en creatief gebied.
-
Eerst aandacht besteden aan vaardigheden om daarna
beter de kennis eigen te kunnen maken.
-
Aandacht te besteden aan expressieactiviteiten,
muzikale vorming, musicals en toneel. Kinderen beleven veel plezier aan deze
activiteiten. Het is van meerwaarde in hun totale ontwikkeling.
-
Uitgangspunt is dat het opvoeden van de kinderen een
samenspel is tussen ouders en leerkrachten.
-
De omgang tussen kinderen, het team en ouders geschiedt
op basis van respect.
-
Verschillen die er tussen kinderen bestaan worden
positief gewaardeerd, in het belang van het kind maar ook in het belang van de
groep.
-
Kenmerkend van de school is een uitdagende leeromgeving
in een sfeervol kleurrijk en ruim gebouw. De ruimte is zodanig ingericht dat
kinderen uitgedaagd worden om de gehele schoolruimte optimaal en creatief te
benutten.
-
We proberen tegemoet te komen aan de basisbehoeften van
kinderen. Een kind:
o
heeft natuurlijke behoefte aan beweging
o
heeft behoefte aan geborgenheid
o
wil zich veilig voelen
o
wil graag met andere samen zijn
-
Als team proberen wij naar een situatie te streven
waarin het kind:
o
zich thuis voelt op school;
o
zich geborgen weet;
o
zich veilig voelt;
o
zich durft te uiten.
-
Als grondslagverschillende normen en waarden uit de
bijbel, zoals : respect hebben voor anderen en jezelf, werken aan een betere
toekomst en kritisch omgaan met onrecht.
-
We willen kinderen begeleiden vanuit ons eigen katholieke
geloof en levensovertuiging en ze leren en laten ervaren dat waarden, normen,
respect en zorg voor jezelf en de ander juist in deze complexe en
snelontwikkelde maatschappij belangrijk en waardevol is
-
Deze wijk in opbouw (Vinex locatie) betekent een
instroom van (veel) verschillende leerlingen. Deze verschillen ontstaan door
verschil in herkomst, ervaring van basisscholen en verschil in aanleg. Het
onderwijs binnen de school s is
erop gericht in te spelen op deze verschillen.
-
Aansluiten bij de naaste en de actuele ontwikkeling van
Vygotsky.
-
Wij gaan daarbij niet alleen uit van het gemiddelde
kind, maar houden rekening met de individuele verschillen en mogelijkheden van
kinderen. Door binnen ons onderwijs te differentiëren naar tempo en niveau willen
wij kinderen optimale ontwikkelingskansen bieden. Dit zowel op vakinhoudelijk
gebied, als op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en creatieve
ontwikkeling. Onze methoden, ontwikkeld volgens de laatste inzichten, spelen
hierop in.
-
Aandacht te besteden
aan expressieactiviteiten, muzikale vorming, musicals en toneel. Kinderen
beleven veel plezier aan deze activiteiten. Het is van meerwaarde in hun totale
ontwikkeling.
In het drieluik van de visie
moeten de volgende punten nog worden verwerkt: coöperatief werken, zelfstandig
werken, groen schoolplein, inrichting van de school voor
differentiatiemogelijkheden, jaargroepen en 1,2 combinatie.
Onze visie is ontwikkeld op 16 mei door Saskia, Nicole en
Annemarie. De visie is voorgelezen aan de groep en hij is geaccepteerd.
De rest van de groep was deze tijd bezig met het maken van
de rollentest.
Daarna gingen Saskia, Nicole, Anne en Annemarie de test
maken. En waren Marianne en Kirsten een begeleider zoeken om de rollen voor de
rolverdeling te vragen.
Malou was iets later, maar wegens persoonlijke
omstandigheden is niet bekend of zij er alle bijeenkomsten bij kan zijn. Dit is
bij het team bekend en wordt rekening mee gehouden. Ze wil graag bij het
groepje van de website maken, dit omdat de laptop ook mee naar het ziekenhuis
kan. Het team gaat hiermee akkoord.
Nicole en Annemarie zijn er niet tijdens de presentaties.
Het team is hiervan op de hoogte en zij zullen daardoor meer doen aan de
voorbereiding. Zij zullen in 2 teams van de rolverdeling bijdrage leveren,
namelijk rekenbeleid en visies en website.
Foto´s (individueel en per team) voor de website zijn
gemaakt.
Naam van de school is verzonnen, Rooms Katholieke
Basisschool De Weidebloem.
Er is een mailadres aangemaakt, genaamd deweidebloem@live.nl , met wachtwoord
pabodrie
Rolverdeling gemaakt op 16 mei 2012.
1. Taalbeleid
Anne
Anne
Eefje
2. Rekenbeleid
Laura
Iris
Nicole
Annemarie
3. Visie en website
Nicole
Saskia
Annemarie
Malou
4. Leerlingvolgsysteem
en oudercontacten
Kirsten
Marianne
Melissa
Vorderingenvergadering 23 mei 2012
-
Logo is goed
zoals hij nu is.
Op de schoolwebsite moet komen:
-
Schoolgids
(samenstellen door groep van de visie)
-
Teamfoto’s
-
Rekenbeleid
-
Taalbeleid
-
Contacten
8 Groepsleerkrachten, 2 RT’ers
(die ook invallen), 1 IB’er, een directeur.
2 groepen 1/2 , voor de rest van
alle groepen 1 klas.
Groep 1/2 A ; Paardebloem
Groep 1/2 B; Madelief
Groep 3; Zonnebloem
Groep 4; Klaproos
Groep 5; Boterbloem
Groep 6; Krokus
Groep 7; Hyacint
Groep 8; Vergeet-me-nietje
-
Mailtjes met
afspraken naar privémail, documenten naar de schoolmail.
Opdeling rollen inhoudelijk:
-
Expert
rekenen Laura en Iris; het rekenbeleid
-
Expert taal
Anne, Anne en Eefje; het taalbeleid
-
Webmaster
Malou; maken van de schoolwebsite
-
IB en
zorgcoördinator (LVS) Marianne, Kirsten en Melissa; hoe is de zorgstructuur in
de school en welk LVS kiezen we.
-
Coördinator
oudercontact Nicole en Annemarie; hoe worden de contacten met buiten de school.
-
Facilitair
manager (gebouw en voorzieningen) Saskia; indeling van de school.
-
Visie
aanpassen; duidelijk wel methodes, niet te veel concrete doelen in de visie.
-
Stellen
wordt verwerkt in de andere vakken, net zoals begrijpend lezen.
-
Deadline is
gesteld op 3 juni.
Volgende bijeenkomst:
-
Werk je
visie uit en mail die aan Elise; je wordt hier ALS TEAM op bevraagd.
-
Bereid je
voor door toepassingskaart 6 te maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten