maandag 21 mei 2012

Toepassingskaart 10: Uitvoeren handelingsplan rekenen

Handelingsplan rekenen:

Signaleren:
* De leerling blijft zitten en daarom is het goed om met deze leerling aan de slag te gaan.
* De leerling maakt nog geen toetsen, omdat hij in groep 1.

Diagnostiseren:
* Ik heb met de leerling rekenspelletjes gedaan die in de kast van de klas staan.
* De leerling kan nog niet goed formuleren hoe hij iets uitrekent, omdat hij daar te jong voor is.
* De opgaven die gedaan zijn:
Spelletje: Begrippendiagram
Bij dit spel had de leerling 4 verschillende afbeelding zoals een beker,glas.
De leerling moest deze afbeeldingen in de volgorde van vol naar leeg liggen.
De leerling deed dit zonder te meten of de één minder vol was dan de ander, vandaar dat hij veel fouten had gemaakt met dit spel. Hij keek niet goed hoeveel er telkens in het glas zat.

Spelletje: Telpanorama  

Bij dit spel heeft de leerling verschillende afbeelding zoals een poes, kip, beer, hond en vogels. Per kaartje staan er verschillende aantallen op. Bovenaan het spel staat per vakje een aantal stippen bij dit aantal stippen moet de leerling de juiste kaartje leggen met hetzelfde aantal poezen, kippen, beren, honden en vogels.
* De leerling vind het moeilijk om het aantal te tellen, omdat er geen vast volgorde van de afbeelding op het kaartje staat.
* De leerling telt veel in zijn hoofd en vergeet zijn vinger te gebruiken.
* Hij telt te veel of te weinig, omdat hij sommige overslaat of nog een keer telt
De leerling kwam niet zo goed verder met het spel en legt daarom de kaartjes maar gewoon ergens neer.

Definitieve diagnose:
* De leerling kan tellen tot 10
* De leerling heeft moeite met het getalbegrip
De oplossingsmanieren die hij gebruikt is het gokken. Is nog echt peuter niveau en eigenlijk zou hij al eind groep 2 moeten zitten.

Remediering:
4 lesjes

Les 1:
* Ik heb met de leerling aan de hand van  knijpkaarten gewerkt aan het getalbegrip.


De leerling heeft een aantal van deze kaarten gemaakt. Ik heb uitgelegd dat hij eerst moet kijken welke kleur er bij de plaatjes staat deze kleur knijper mag hij pakken, daarna gaat hij tellen hoeveel plaatjes erbij de kleur staat.De knijper moet hij dan bij het cijfer zetten dat bij het plaatje hoort.
De plaatjes staan hier nog een beetje op volgorde en niet kriskras door elkaar, waardoor het tellen beter gaat.Ik heb hem uitgelegd dat je met je vinger moet tellen om zo geen plaatjes over te slaan.

Evaluatie: Het tellen ging goed, omdat de plaatjes goed op volgorde staan. Hij gebruikte ook zijn vingers met het tellen.

Les 2:
* Ik heb met de leerling gewerkt aan het getalbegrip aan de hand geknutselde auto's

Ik heb voor de leerling een aantal auto's neergelegd en gevraagd hoeveel er lagen. Daarna gaf ik hem cijfer symbolen en heb ik gevraagd of hij het cijfer kon pakken die erbij hoorde.

Evaluatie: De leerling vond het tellen wat lastiger, omdat ik de auto's kriskras neerlegde en niet een rijtje. De cijfers opzoeken ging heel goed deze symbolen zitten goed in zijn systeem en kan hij moeiteloos erbij zoeken.

Les 3:
* Ik heb de leerling loco laten spelen waarin gevraagd wordt om het aantal afbeeldingen te tellen en het cijfer wat hierbij hoort bij de afbeelding neer te leggen.

De leerling kon dit na een hele korte uitleg en één voorbeeld samen, alleen verder gaan. Ik kon zo goed letten op hoe de leerling telde.

Evaluatie: De leerling telt met zijn vingers, maar doe dit nu langzamer als de eerste keer, waardoor het vaker goed gaat.

Les 4:
* Ik heb opnieuw het spel telpanorama met de leerling gedaan.
* Ik heb gevraagd aan de leerling hoe je het beste kon tellen hoeveel er staan en daarbij antwoordde hij met je vingers, want dit heb ik meerdere malen tegen hem gezegd en verteld hoe belangrijk het is om dat te doen.
* Hij had in het spel nu maar een paar kleine foutjes gemaakt en dat was super knap!

Evaluatie:
De leerling had moeite met het getalbegrip, omdat hij niet goed met zijn vinger telde, waardoor hij het verkeerde aantal bij het cijfer legde. Het koppelen cijfer/aantal was niks mis, want dit kon hij moeiteloos doen. Het probleem was echt het tellen met een niet vaste volgorde. Nu hij met zijn vinger telt gaat dit een heel stuk beter.

Reflectie:
* De gestelde doelen zijn bereikt, omdat hij nu goed met zijn vingers telt.
* Hij zit nu goed op niveau wat betreft het getalbegrip.
* Het advies voor mijn mentor is om dit soort spelletjes vaker te laten oefenen door hem en op te letten of hij goed met zijn vinger telt.
* Ik heb ervaren dat je goed moet kijken wat het kind doet, want als hij in een spelletje een fout heeft gemaakt kan dit verschillende oorzaken hebben.
* Ik heb ervaren dat je de leerlingen veel moet laten oefenen met wat hij of zij moeilijk vindt.
* Ik heb ervaren dat je veel kennis moet hebben van het rekenonderdeel waarin de leerling moeite heeft, want zo kan je beter differentieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten