maandag 21 mei 2012

Toepassingskaart 7: Leerlingvolgsysteem

Welk leerlingvolgsysteem hanteerd mijn stageschool:

Opdracht A:

Ik heb op stageschool een aantal vragen gesteld met betrekking tot het leervolgsysteem dat zij hanteren.

Sluit het leerlingvolgsysteem aan op de visie van de school:
Ja, het sluit aan. Het is een open systeem, want iedere leerkracht kan bij van iedere leerlingen iets op vragen uit het systeem.

Wat vindt het schoolteam ervan en voelt het als een verplichting van buitenaf:
Beiden. Het is een nuttig instrument, maar alleen de handelingsplannen vooral de uitgebreidheid hiervan voelen ze meer als een verplichting van de inspectie.

Wat vindt mijn mentor van het leerlingvolgsysteem:
Ze vindt het een handig programma, omdat het overzichtelijk is. Alleen de uitgebreidheid van de handelingsplannen is minder.

Wat vind ik er zelf van:
Ik heb mijn mentor mee gekeken hoe het werkt. Ik vind het een handig programma, omdat je per leerling een duidelijk overzicht krijgt over de toetsresultaten en de handelingplannen die lopen. Je kan ook heel makkelijk de resultaten uitprinten zonder heel moeilijk te moeten te moeten doen met kopieren en plakken.


Opdracht B:


Leerlingvolgsysteem ParnasSys
ParnasSys is een webbased leerlingvolgsysteem en leerling-administratiesysteem in één. Webbased houdt in dat de leerkracht geen programma hoeft te downloaden, maar alle gegevens via het internet kan invullen. Het is dus eenvoudig te gebruiken en overal toegankelijk. Met tal van verschillende modules en handige overzichten. Het dashboard en de onmisbare steun van iedereen die op school een taak heeft.
Een leerlingvolgsysteem is een systeem waarin alle resultaten van de leerling worden ingevoerd. Hierdoor ontstaat een helder beeld van de actuele situatie, van de ontwikkelingshistorie en van de ontwikkelingsperspectieven. Niet alleen op leerlingniveau kan de ontwikkeling gevolgd worden, maar ook op groepsniveau of schoolbreed. In het leerlingvolgsysteem dat wij gebruiken op de Weidebloem, zit gelijk een leerling-administratiesysteem. Dit houdt in dat er geregisteerd kan worden als een leerling ziek is of geoorloofd afwezig is. Dit scheelt een hoop papier en een hoop invul werk.

Hieronder een heel aantal redenen waarom er voor ParnasSys is gekozen:
  • Leerlingkaart
    De leerlingkaart is een scherm die het overzicht biedt van alle gegevens van de leerling. Er kan eenvoudig doorgeklikt worden naar de andere tabbladen voor de details van de leerling.
  • Groepskaart
    De groepskaart is een scherm waarmee het proces van de leerlingenzorg in beeld wordt gebracht. Alle relevante gegevens van de groep op één overzichtelijk scherm.
  • Gebruiksgemak
    ParnasSys heeft gebruiksvriendelijkheid heel hoog in het vaandel. De doelgroep is breed, en dus moet het pakket eenvoudig te bedienen zijn. De Weidebloem is een jong team die veel verstand hebben van de moderne technologie. Hierdoor is het gebruik van ParnasSys gemakkelijk.
  • Toetsen
    Toetsoverzichten zijn in grafieken opvraagbaar over de hele periode waarin ze zijn afgenomen. Hierdoor ontstaat een duidelijk totaalbeeld.
  • Handelingsplan
    ParnasSys heeft voor het handelingsplan een vaste indeling en lay-out en binnen die indeling kan een eigen bibliotheek met schoolspecifieke plannen vastgelegd worden.
  • Methodetoetsen
    Het is mogelijk om andere dan de standaardtoetsen te definiëren. Dit is een flexibele module waarin vele honderden scholen vele duizenden toetsen gebruiken.
  • ParnasSys en Cito LOVS
    ParnasSys kan door de uitgebreide mogelijkheden rond toetsen en analyses Cito LOVS vrijwel compleet vervangen. Daarnaast is er een koppeling met Cito LOVS middels dult mogelijk.
  • Digitaal schoolrapport
    ParnasSys heeft een kant en klare rapportenmodule, met uitgebreide mogelijkheden.
  • Ontwikkelingsperspectief
    ParnasSys kent het ontwikkelingsperspectief. Per leerling per vakgebied per jaar kan een ontwikkelingsprognose vastgelegd worden. Deze informatie wordt op grafische wijze weergegeven.
  • Ouderportaal
    ParnasSys kent de mogelijkheid van een ouderportaal. Wij als school hebben de mogelijkheid om er voor  te kiezen om een deel van de gegevens beschikbaar te maken voor ouders.
  • Snelheid
    ParnasSys is een snel systeem. Er wordt moeiteloos door de pagina’s heen geklikt. En dat is ook belangrijk: een programma waar dagelijks vele uren mee gewerkt wordt, moet flitsend snel zijn.

Wat kan er allemaal met ParnasSys?

Een beknopte opsomming van de verschillende mogelijkheden:



Administratieve mogelijkheden:
·         Administratieve gegevens vastleggen
·         Medische gegevens registreren
·         Voorgeschiedenis, schoolloopbaan en uitschijfgegevens vastleggen
·         Absenties registreren
·         Vrije rubrieken aanmaken en beheren
·         Alle administratieve gegevens vrij exporteren naar Excel
·         DOD inlezen en/of aanmaken per leerling of meerdere leerlingen
·         Lesroosters vastleggen
·         Leerkrachtroosters beheren
·         BRON uitwisseling
·         Sociogrammen maken
·         Sublesgroepen/niveaugroepen maken
·         Medewerkergegevens vastleggen
·         Werkrooster medewerkers vastleggen
·         Rechten per medewerker regelen
·         Jaarplan met alle activiteiten beheren
·         Activiteiten tot op groepsniveau indelen
·         Urentelling per jaar maken
·         Tweewekelijks rooster instellen
·         Facturen aanmaken en beheren
·         Emails versturen per leerling, groep of de hele school
·         Tellingen maken op ieder gewenst moment
·         Edex-bestanden aanmaken
·         Digiboek-bestanden aanmaken
·         Etiketten printen per leerling, groep, hele school, alleen oudste, etc.
·         Gesprekavonden automatisch roosteren met mogelijkheid tot ingeven van voorkeuren
·         Adressenbestand van externe relaties beheren
·         Allerlei tabellen schoolspecifiek beheren, o.a. huisartsen, verlofsoorten, toetsen, etc.
·         Een ouderportaal beheren en gegevens naar keuze hierop publiceren. (optie)
·         Administratieve gegevens en toetsgegevens uitdraaien op alle mogelijke manieren.
·         Documenten samenvoegen met gegevens uit ParnasSys
·         Bovenschools overzicht in gegevens BRON uitwisseling.
·         Bovenschoolse rapportages maken van toetsgegevens


Leerlingvolgsysteem:
·         Niet-methodetoetsen vastleggen (CITO én DLE-toetsen)
·         Dwarsdoorsneden en trendanalyses maken
·         Zelfevaluatie maken
·         Toetsen vergelijke met inspectienormeringen
·         Methodetoetsen vastleggen
·         Digitaal rapport maken
·         Hulpplannen maken en beheren
·         Groepsplannen maken en beheren
·         Eigen set hulp- en groepsplannen maken en beheren

·         Observatielijsten invullen
·         Dictee-analyse maken
·         Expertsysteem sociaal-emotionele ontwikkeling Zien! is geïntegreerd (optie)
·         Onderwijskundig rapport maken
·         Alle mogelijke schoolspecifieke formulieren aanmaken en gebruiken
·         Kwaliteitsinstrument Integraal is geïntegreerd (optie)
·         Ieder willekeurig bestand aan een leerling koppelen



Opdracht C:

Waar wordt op gelet?
Bij de keuze van een leerlingvolgsysteem moet er op verschillende dingen worden gelet. Ook is het belangrijk dat het Leerlingvolgsysteem bij de visie van de Weidebloem past. De volgende vragen hebben daar een rol bij gespeeld:
- Geef het LVS duidelijk aan wanneer een gedragsvorm(leergedrag) als problematisch beschouwd wordt?
- Kunnen er groepsoverzichten gemaakt worden?
- Geeft het leerlingvolgsysteem mogelijkheden tot begeleiding?
- Hoeveel tijd kost het leerlingvolgsysteem?

Bovenstaande vragen zijn van belang omdat er op de Weidebloem wordt gekeken naar het individuele kind. Er moet dus in het leerlingvolgsysteem goed naar voren komen welk kind begeleiding nodig heeft en welke begeleiding dit dan moet zijn.

Ook wordt er gelet of het leerlingvolgsysteem makkelijk in het gebruik is. Is het voor de leerkrachten makkelijk in te vullen? Staat alles duidelijk aangegeven?

Twee leerlingvolgsystemen
Er is gekozen om een keuze te gaan maken tussen het leerlingvolgsysteem van CITO en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Er is voor deze twee leerlingvolgsystemen gekozen, omdat CITO een wel bekend leerlingvolgsysteem is dat al jaren wordt gebruikt en ParnasSys een nieuw opkomend leerlingvolgsysteem is.
Hieruit komt een vergelijking voort tussen een bekend leerlingvolgsysteem dat op de meerderheid van de basisscholen wordt gebruikt, tegenover een opkomend leerlingvolgsysteem dat nog het vertrouwen moet winnen van de basisscholen.

Vergelijken
Bij allebei de leerlingvolgsystemen is er gekeken naar de voordelen. Deze staan hieronder genoemd.

De belangrijkste voordelen van het Computerprogramma LOVS:

  • helder zicht op vorderingen en resultaten van uw leerlingen en uw onderwijs
  • unieke, geavanceerde analyses (alleen mogelijk met het Computerprogramma LOVS)
  • uitgebreide (interactieve) rapporten op leerling-, groeps- en schoolniveau
  • rapportages gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek
  • directe ondersteuning en correcte verwerking van de nieuwste Cito LVS-toetsen
  • directe automatische koppeling met de digitale toetsen van Cito
  • eenvoudig importeren van de gegevens van de Entreetoetsen en de Eindtoets Basisonderwijs
  • automatische koppeling met leerlingadministratiesystemen (via DULT) mogelijk
  • lage aanschaf- en abonnementskosten
  • uitgebreide helpdesk voor al uw vragen


De belangrijkste voordelen van het computerprogramma Parnassys:

·         Leerlingkaart
De leerlingkaart is een scherm die het overzicht biedt van alle gegevens van de leerling. Er kan eenvoudig doorgeklikt worden naar de andere tabbladen voor de details van de leerling.

·         Groepskaart
De groepskaart is een scherm waarmee het proces van de leerlingenzorg in beeld wordt gebracht. Alle relevante gegevens van de groep op één overzichtelijk scherm.

·         Gebruiksgemak
ParnasSys heeft gebruiksvriendelijkheid heel hoog in het vaandel. De doelgroep is breed, en dus moet het pakket eenvoudig te bedienen zijn. De Weidebloem is een jong team die veel verstand hebben van de moderne technologie. Hierdoor is het gebruik van ParnasSys gemakkelijk.

·         Toetsen
Toetsoverzichten zijn in grafieken opvraagbaar over de hele periode waarin ze zijn afgenomen. Hierdoor ontstaat een duidelijk totaalbeeld.

·         Handelingsplan
ParnasSys heeft voor het handelingsplan een vaste indeling en lay-out en binnen die indeling kan een eigen bibliotheek met schoolspecifieke plannen vastgelegd worden.

·         Methodetoetsen
Het is mogelijk om andere dan de standaardtoetsen te definiëren. Dit is een flexibele module waarin vele honderden scholen vele duizenden toetsen gebruiken.

·         ParnasSys en Cito LOVS
ParnasSys kan door de uitgebreide mogelijkheden rond toetsen en analyses Cito LOVS vrijwel compleet vervangen. Daarnaast is er een koppeling met Cito LOVS middels dult mogelijk.

·         Digitaal schoolrapport
ParnasSys heeft een kant en klare rapportenmodule, met uitgebreide mogelijkheden.

·         Ontwikkelingsperspectief
ParnasSys kent het ontwikkelingsperspectief. Per leerling per vakgebied per jaar kan een ontwikkelingsprognose vastgelegd worden. Deze informatie wordt op grafische wijze weergegeven.

·         Ouderportaal
ParnasSys kent de mogelijkheid van een ouderportaal. Wij als school hebben de mogelijkheid om er voor  te kiezen om een deel van de gegevens beschikbaar te maken voor ouders.

·         Snelheid
ParnasSys is een snel systeem. Er wordt moeiteloos door de pagina’s heen geklikt. En dat is ook belangrijk: een programma waar dagelijks vele uren mee gewerkt wordt, moet flitsend snel zijn.




Op de website van het leerlingvolgsysteem van ParnasSys kwam ook naar voren wat de vele mogelijkheden zijn van dit leerlingvolgsysteem. Hieronder een opsomming.

- Niet-methodetoetsen vastleggen (CITO én DLE-toetsen)
- Dwarsdoorsneden en trendanalyses maken
- Zelfevaluatie maken
- Toetsen vergelijke met inspectienormeringen
- Methodetoetsen vastleggen
- Digitaal rapport maken
- Hulpplannen maken en beheren
- Groepsplannen maken en beheren
- Eigen set hulp- en groepsplannen maken en beheren
- Observatielijsten invullen
- Dictee-analyse maken
- Expertsysteem sociaal-emotionele ontwikkeling Zien! is geïntegreerd (optie)
- Onderwijskundig rapport maken
- Alle mogelijke schoolspecifieke formulieren aanmaken en gebruiken
-
Kwaliteitsinstrument Integraal is geïntegreerd (optie)
- Ieder willekeurig bestand aan een leerling koppelen

De keuze
De keuze is uiteindelijk gevallen op het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. Dit omdat het een vernieuwend leerlingvolgsysteem is waarmee op veel verschillende manier mee aan de slag kan worden gegaan. Verder is het een gebruiksvriendelijk leerlingvolgsysteem met een overzichtelijke lay-out. Ook past dit leerlingvolgsysteem goed bij de visie van de Weidebloem doordat het individuele kind centraal staat. Maar er kan ook gebruik gemaakt worden van groepsoverzichten.
Ook de website van ParnasSys is erg duidelijk en overzichtelijk. Hierdoor kunnen leerkrachten altijd terecht met hun vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten