maandag 21 mei 2012

Toepassingskaart 4: Individuele orientatie

Analyseren websites

Basisschool 1:
www.margrietschoolwoerden.nl

Identiteit/visie/speerpunten:
De Margrietschool streeft er naar een dynamische, christelijke school te zijn waar kinderen met plezier naar toe gaan. Een school waar kinderen in een prettig, veilig en opvoedkundigklimaat de gelegenheid krijgen op effectieve wijze te leren en zich te ontwikkelen op creatief en sociaal gebied.

Het team, de MR en onderwijsbeleid:
Het team telt:
* twee schoolleiders
* 33 leerkrachten
* 4 onderwijs steunend personeel

De MR:
Bestaat uit 4 teamleden en 4 ouders.
Ze vergaderen over allerlei onderwerpen die met de school en het schoolbeleid te maken hebben. Bijvoorbeeld de groepsindeling en de onderwijsvernieuwing.
De MR heeft twee rechten namelijk:
  1. Instemmingsrecht
Het schoolbestuur moet ieder belangrijk besluit voorleggen aan de medezeggenschapsraad. De medezeggenschapsraad kan ook ongevraagd een standpunt kenbaar maken aan het schoolbestuur. Zowel de vertegenwoordigers van de ouders als de vertegenwoordigers van het personeel mogen instemmen over zaken die voor hen van belang zijn. Ouders en personeel moeten bijvoorbeeld gezamenlijk instemmen met het schoolplan, de schoolgids en het schoolreglement. Ouders hebben ook instemmingsrecht over de besteding van de vrijwillige ouderbijdrage.
  1. Adviesrecht
Soms moeten het schoolbestuur en de directie advies vragen aan de medezeggenschapsraad over hun plannen met de school. Bijvoorbeeld over fusieplannen of over het aanstellingsbeleid en het ontslagbeleid van het personeel. Het schoolbestuur moet serieus reageren op ieder advies dat de medezeggenschapsraad geeft, maar hoeft de adviezen niet over te nemen.

Het onderwijsbeleid:
* Ze werken aan de hand van de kerndoelen
* Ze geven godsdienstonderwijs. Per week wordt hier minimaal 2 uur aan besteed
* Methode leefstijl
* Eens in de 4 jaar wordt het schoolplan opgesteld

Ouderparticipatie:
Vanuit onze visie van partnerschap verwachten wij van u dat u ook regelmatig een actieve bijdrage levert aan de school. Om ons onderwijs goed te organiseren is betrokkenheid van ouders bij activiteiten onmisbaar. Er vinden diverse activiteiten in en buiten onze school plaats,waarbij ouders een rol kunnen spelen zoals: projecten, vieringen, feesten, tussenschoolse opvang, sportdagen, schoolreis, excursies, culturele activiteiten, afscheid kinderen van groep 8, boekenweek, oud-papier acties, kerst- en paasvieringen enz. Vaak worden dit soort activiteiten in organisatorische zin gecoördineerd door de groepsouders van een groep. Zij kunnen u dan ook benaderen om een beroep op u te doen in geval van bijzondere activiteiten voor de kinderen. Indien nodig wordt u van tevoren natuurlijk goed geïnstrueerd.
Basisschoolgroepen in beeld:
Elke groep heeft een eigen groepssite waar dingen op staan zoals foto van de leerkrachten, alle namen van de leerlingen in de klas, namen klassenouders, foto's van activiteiten, nieuws wat er is gedaan in de groep of welk thema er aan de orde is, sites waar de leerlingen iets kunnen oefenen etc.

Informatie voor ouders en leerlingen:
* Nieuwsbrief die 1x in de twee weken wordt uitgegeven.
* Ze hebben voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang en naschoolse opvang en dit is in de school.
* De school heeft een eigen twitteracount waar belangrijk nieuws ook neer wordt gezet.

Beschikbaarheid schoolgis en andere documenten:
* Schoolgids en schoolplan zijn via de site te downloaden
* Jaarkalender is via de site te downloaden
* Nieuwsbrief is te downloaden via de website
* Verlofaanvraag kan via de site gedaan worden door een digitaal formulier te downloaden
* Adreswijzing kan via de site gedaan worden


Basisschool 2:

Identiteit/visie/speerpunten:
De visies van de school op drie verschillende punten.
Visie op levensbeschouwelijke identiteit.
  • Wij willen kinderen leren wat een christelijke levensbeschouwing is.
  • Wij willen kinderen normen en waarden aanleren vanuit een hedendaagse christelijke levensbeschouwing.
  • Wij willen dat kinderen kennismaken met andere tradities en ruimte en respect hebben voor mensen met andere overtuigingen.
Visie op onderwijs.
Wij willen een team zijn dat:
  • Gemotiveerd met elkaar samenwerkt, adequaat communiceert en elkaars kwaliteiten respecteert en benut.
  • Naast het aanleren van kennis en vaardigheden, de sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling van kinderen belangrijk vindt.
  • Wil voldoen aan de kerndoelen middels het onderwijsaanbod (eigentijdse methoden).
  • Vanuit de basis van het leerstofjaarklassensysteem en binnen de mogelijkheden van dit systeem op verschillen tussen individuele leerlingen inspeelt.
Visie op pedagogische identiteit.
  • Wij willen kinderen helpen ontwikkelen tot sociale, weerbare, zelfstandige en zelfverantwoordelijke mensen in een omgeving waarin ze zich veilig, accepteerd en competent voelen.
  • Wij willen dat leerkrachten in staat zijn te reflecteren op hun eigen handelen en zonodig bereid zijn hun pedagogisch handelingsrepertoire te verbreden.
  • Wij willen een goede communicatie met allen die bij de school betrokken zijn en we verwachten dat allen zich aan de afgesproken gedragsregels houden.

Het team bestaat uit:
  • een directeur
  • een adjunct-directrice
  • twee intern begeleiders
  • 15 groepsleerkrachten
  • een vakleerkracht gymnastiek
  • een schoolassistent
  • een administratief medewerkster
  • een coach

  • De MR:
    * Bestaat uit drie teamleden en drie ouders/verzorgers die de belangen van de school/personeel/ouders behartigt en niet die van de leerlingen.
    * De MR komt ongeveer 6 keer per jaar samen.
    * De MR vergaderd over groepsindelingen, huisvestiging, schoolbegroting.

    Het onderwijsbeleid:
    Is niet duidelijk op de site te vinden.

    Ouderparticipatie:
    Vanuit onze visie van partnerschap verwachten we dat ouders een actieve bijdrage leveren aan de school. Meehelpen op de school van hun kind(eren) heeft een positieve uitwerking op alle betrokkenen:
    • Het kind is trots doordat de ouder meehelpt op school;
    • de ouder maakt het onderwijs van dichtbij mee en bouwt zo een goed contact op met school;
    • de school zelf kan de kinderen - dankzij de hulp - vele extra’s bieden naast de gewone lessen.
    De Willem Alexanderschool wil graag een school zijn met actief betrokken ouders die bereid zijn zich enthousiast in te zetten voor de school (en hiermee voor de kind(eren)), binnen de mogelijkheden die zij hiervoor hebben. Om die reden ontvangen alle ouders aan het eind van het schooljaar een ouderhulplijst. Hierop kunnen ouders aangeven waarvoor ze zich voor het nieuwe schooljaar willen inzetten. De groepsouder koppelt aan het begin van het nieuwe schooljaar terug voor welke activiteiten ouders zijn ingedeeld. Daarnaast kan de groepsouder de andere ouders van de leerlingengroep gedurende het schooljaar benaderen met een vraag om hulp.

    Basisschoolgroepen in beeld:
    Elke groep heeft een eigen groepssite waarop de klassenfoto staat, foto, namen en introductie van de leerkrachten, nieuws uit de groep en foto's.

    Informatie voor ouders en leerlingen:
    * één keer in de twee weken verschijnt de nieuwsbrief

    Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten:
    * De schoolgids is te downloaden via de website
    * Nieuwsbrief is te downloaden via de website
    * De jaarkalender is te downloaden via de website
    * Je kan een bericht via de website sturen als je contact wilt opnemen met de school


    Basisschool drie:
    www.dekring.nl

    identiteit/visie/speerpunten:
    Doelen van De Kring:
    • Leren samenwerken
    • Leren zelfstandig worden
    • Leren verantwoordelijkheid dragen

    Uitgangspunten:

    • Onderwijs gebaseerd op de 20 basisprincipes van het jenaplanonderwijs.
    • Flexibele groepen, zoals stamgroepen, waarin twee jaargroepen zitten. Anders gezegd: 4, 5 en 6-jarigen in de onderbouw, de 7 en 8 jarigen in de middenbouw, de 9 en 10 jarige in de tussenbouw en de 11 en 12-jarigen in de bovenbouw. De basisactiviteiten van mensen (en dus kinderen) zijn: gesprek, spel, werk en viering. Deze basisactiviteiten vormen de werkvormen in ons onderwijs.
    • Bij wereldoriëntatie staan de culturele vaardigheden in dienst van de ontmoeting met de wereld.
    • Het ritmisch weekplan komt in de plaats van het vakkenrooster en biedt ondermeer een zinvolle afwisseling van gesprek, spel, werk en viering en een afwisseling van inspannende en ontspannende activiteiten. Een ritmisch weekplan treft u in de schoolgids aan.
    Het team bestaat uit:
    * Twee directie medewerkers
    * Vier onderbouw leerkrachten
    * Vier middenbouw leerkrachten
    * Twee tussenbouw leerkrachten
    * Vier bovenbouw leerkrachten
    * Twee unitleiding leerkrachten
    * Twee intern begeleiders
    * Twee onderwijsondersteunend personeel

    De MR:
    * Bestaat uit twee teamleden en twee ouders
    * Probeert de belangen van teamleden, leerlingen en ouders zo goed mogelijk te behartigen.

    Het onderwijsbeleid:
    Is niet snel te vinden op de site. Maar ze werken via het jenaplan systeem met de daarbij behorende basisprincipes.

    Ouderparticipatie:
    Alle verenigings- en schoolonderwijsactiviteiten zijn samengevoegd op een lijst van ouderparticipatie-activiteiten. Van ouders wordt verwacht dat zij hieraan een bijdrage leveren.
    Ouderparticipatie in het algemeen is ook verplicht, maar hierbij kunt u kijken welke activiteit(en) u aanspreken qua inhoud en tijd. Er zijn activiteiten die echt in schooltijd moeten. Voor sommige ouders is dat lastig. Daarom vragen wij ouders die tijdens de schooluren niet in de gelegenheid zijn om te helpen, zich voor activiteiten aan te melden die in de avonduren of in het weekend gedaan kunnen worden. Voor enkele activiteiten wordt aan het begin van ieder schooljaar een bijeenkomst georganiseerd, waarbij u meer over de inhoud van de activiteit te horen krijgt. Tegelijk kan er dan voor bijvoorbeeld een activiteit als bibliotheek of lezen, in onderling overleg tussen team en ouders, een rooster worden gemaakt.
    Bij bepaalde activiteiten zijn er - naast de verantwoordelijke teamleden - ook extra coördinerende ouders nodig. Deze coördinator is het aanspreekpunt bij een specifieke activiteit en ondersteunt het teamlid in de uitvoering van taken.

    Basisschoolgroepen in beeld:
    Elke stamgroep heeft een eigen groepssite waar de naam van de groep op staat, foto's van de leerkrachten, nieuws van de groep, foto's van de groep.

    Informatie voor ouders en leerlingen:
    * Nieuwsbrief
    * Overblijf wordt door hulpouders geregeld.

    Beschikbaarheid schoolgids en andere documenten:
    * De schoolgids is via de website te downloaden
    * De jaarkalender is via de website te downloaden
    * De nieuwsbrief is via de website te downloaden
    * Via de website is het emailadres van de leerkrachten te vinden


    Analyseren schoolgids stageschool
    De schoolgids is te downloaden via de website: www.kbs-franciscus.nl

    * Woord vooraf van de directie
    * Identiteit/visie van de school vooraan in de schoolgids
    * Godsdienstige identiteit beschrijven
    * Foto's in de schoolgids plaatsen
    * Organisatie van het onderwijs zoals de groepsindeling met de leerkrachten
    * Hoe wordt de ontwikkeling van leerlingen bijgehouden
    * Passend onderwijs
    * Informatie ouders, zoals ggd, jeugd en gezin
    * Kwaliteit van het onderwijs
    * Cito scores
    * Activiteiten die in de groepen worden gedaan
    * Gymrooster
    * Activiteiten buiten de school, zoals avondvierdaagse, gezinsvieringen etc.
    * Vieringen: Sinterklaas, kerst, pasen, carnaval, verjaardag leerling, verjaardag leerkracht
    * Schooltijden
    * Vakanties/vrije dagen
    * Contacten met ouders
    * Omgeving school
    * Belangrijke adressen



       
       
       
       


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten